מהו עיצוב רספונסיבי? 

עיצוב רספונסיבי, או Responsive Web Design היא מתודת עיצוב לדפי אינטרנט אשר נועדה לממש תפיסה פונקציונאלית לפיה בשונה מהדפוס, תוכן דיגיטאלי נצרך כיום על גבי מגוון פלטפורמות שונות - ולכן יש להנגיש ולהתאים אותו לצרכן בהתאם למדיום בו התוכן נצפה.

התפיסה הרספונסיבית משמעותה ביצוע התאמה, או סידור מחדש, של התוכן הנצפה בצורה אוטומטית על פי גודלו של המסך (טאבלט, סמארטפון, מחשב שולחני, מחשב נייד וכדו') וכיוונו של המכשיר (מצבי landscape ו - portrait ). 

התאמת התוכן נעשית ע"י זיהוי של המכשיר הנתון וביצוע שינויים בזמן אמת במבנה האתר, בחירה סלקטיבית של התוכן המוצג והגדרה מחדש של גדלי תמונות וטקסטים באתר. בעיצוב רספונסיבי גודלם של אלמנטים שונים באתר לרוב מוגדרים כאחוז מסוים הנגזר מגודלו של המסך,  בניגוד לעיצוב שאינו רספונסיבי ומחייב הגדרת גדלים קבועים לכל אלמנט באתר.שיטה זו מאפשרת הבטחה כי תוכן האתר יוצג בצורה אופטימלית לכל צרכן ועל כל מכשיר פוטנציאלי.

מדוע יש להשתמש בטכניקת העיצוב הרספונסיבי?

טכניקת העיצוב הרספונסיבי נכנסה לשימוש נרחב בשנים האחרונות בעקבות השימוש הרב שנעשה כיום במכשירים החכמים דוגמת טאבלטים וטלפונים ניידים. על פי מחקר שהוכן ע"י Emarketer ובחן את הכנסותיה של ענקית החיפוש גוגל, השימוש במחשבים שולחניים למטרת חיפוש באינטרנט נמצא במגמת ירידה חדה, המגולמת באבדן הכנסות של 1.4 מילארד דולר עבור פרסום ממומן במחשבים שולחניים עם מעבר הצרכנים לפלטפורמות ניידות. עוד לפי המחקר הפרסום בפלטפורמות אלו אמור לצמוח בכ83.0% במהלך 2014.

בניית אתר רספונסיבי משמעותה שאותו אתר נבנה פעם אחת לכל גדלי המסכים השונים, ובכל מאפשר קידום ממומן ואורגני אפקטיביים בלא צורך לבנות גרסאות שונות לאתר. בנוסף, מחקרים מראים כי עבור הלקוח הפוטנציאלי של אתר אינטרנט נתון, הlikelihood to do business , כלומר הסבירות של אותו לקוח לרכוש שירותים או מוצרים מאותו אתר, עולה בצורה משמעותית כאשר האתר בנוי בצורה רספונסיבית והתוכן הוא ידידותי למכשירים ניידים ומותאם למדיום שממנו גולש הלקוח. בשורה התחתונה - עיצוב רספונסיבי מעצים את נראות האתר ומייצר הכנסה וחשיפה גבוהה יותר לתוכן שלך.   
 
מומלץ ע"י גוגל

עם שליטה של כ-67% בשוק החיפוש העולמי, כאשר בגוגל מדברים  - משווקים באינטרנט מקשיבים. גוגל לאחרונה קיבעה את מתודת העיצוב הרספונסיבי כשיטה המומלצת על ידה לעיצוב אתרי אינטרנט, ומעניקה לאתרים הבנויים בשיטה זו ציוני איכות הגבוהים, ברוב המקרים, מאלו של אתרים הבנויים בצורה שאינה רספונסיבית.  משמעותו של ציון איכות גבוה יותר הינו קידום התוכן במנוע החיפוש והגדלת חשיפתו לקהל לקוחות פוטנציאלי גדול יותר.

קל יותר לניהול

ניהול אתר רספונסיבי הינו קל יותר מניהול של מספר אתרים מקבילים. הזנת התוכן מתבצעת פעם אחת בלבד, ואין צורך להעבירו למספר פורמטים שונים.

מסקנות:

עיצוב רספונסיבי היא ללא ספק השיטה שהופכת להיות הסטנדרט החדש של תעשיית בניית האתרים ושירותי ה-WEB. היא ממומלצת ע"י גוגל, מאפשרת לאתר אחד להתאים צריכה ע"י מגוון של מכשירים וגדלי מסך, והיא הופכת את ניהול התוכן לפלטפורמות שונות נגיש וקל.מהסיבות הללו עיצוב האתר בשיטה הרספונסיבית הינו הבחירה הטובה ביותר עבור האתר ואסטרטגיית הקידום שלך.